keskiviikko 28. lokakuuta 2015

Korvaavan työn kulut vastaan säästöt!

Maassamme eletään taantuman aikaa ja jokaisella pennillä on monta ottajaa. 4h-järjestön valtionapua on pikkuhiljaa koko ajan vähennetty ja vähennetään edelleen. Minä ja Anni pohdimme, mitä kullanarvoinen harrastuksemme on meille tuonut. Mitä olisi tapahtunut ilman 4h:ta? Mitä tulevaisuudessa voi tapahtua, jos 4h-harrastusmahdollisuuksia kavennetaan ja kavennetaan...




Suski: Lapsena 4h muodosti suurimman osan harrastuksistani. Kuten monet muut niin minäkin kävin kerhoa pienessä kylässä. Kaikki kylän lapset olivat yhdessä ja puuhailimme kaikkea hauskaa. Kasvettuani minusta tuli kyseisen kerhon ohjaaja. Ensimmäinen työpaikka oli siis saavutettu jo ennen kuin täytin 15v. Olisinko niin nuoresta oppinut työelämän pelisääntöjä, jollen olisi saanut opastusta 4h:sta. 4h mahdollistaa monelle kasvavalle nuorelle ensimmäisen työpaikan. Minulle kerhonohjaamisen, jossa pysyttelin mukana lähes 5vuotta.




Anni: 14-vuotiaana perustin oman 4h-yritykseni. Halusin ruveta tienaamaan omien rakkaiden harrastusten kautta. Yritykseni toiminnalla olen mahdollistanut itselleni mm. viikonkestävän taitoluisteluleirin Virossa sekä kilpailut samassa paikassa. Olen päässyt oppimaan työelämätaitoja sekä yrittäjyyttä turvallisesti. Olen mm. myynnyt mainostilaa, valokuvannut ja myynyt valokuvaustuotteita ja ohjannut lapsia sekä nuoria leirellä ja kursseilla. Opiskelen Nuoriso- ja vapaa-ajnohjaajaksi, joten yrittäjänä tehdyt työt yhdistyvät loistavasti opintoihini.
4h on myös antanut minulle lukuisia mahdollisuuksia kehittää itseäni ja omaa osaamistani. Monen monet 4hkurssit ja -koulutukset ovat opettaneet minulle paljon uutta ja antanut minulle uusia mahdollisuuksia. Onhan ne hyvä lisä CV:ssäkin :)
Jos 4h:ta ei olisi, mitenhän olisin työllistänyt itseni? Miten olisin oppinut kaiken sen, mitä 4h on minulle opettanut?



Onko harrastuksista säästäminen ainoa vaihtoehto pelastaa Suomi? Katetaanko tällä ”säästöllä” tulevaisuuden kulut, kun lapsia ja nuoria syrjääntyy? Monessa kylässä ja kaupunginosassa 4H on lähes ainoa harrastus ja nuorten työllistäjä. Miten yhteisöllisyyden kävisi ilman tätä nuorisojärjestöä, joka kasvattaa lapsista ja nuorista yhteisöllisempiä, työelämän moniosaajia ja joka ehkäisee syrjäytymistä. Ehkäisevään toimintaan kannattaa panostaa! Korjaavan työn kulut ovat suurempia kuin ennaltaehkäisevän työn.

PS. HAKU NUTOKUUN ON KÄYNNISSÄ!!!!!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti